Statut
Statut Przedszkola Niepublicznego „Złote Krople” w Bielanach Wrocławskich
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Przedszkole “Złote Krople” jest Przedszkolem niepublicznym.
- Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad dziećmi w wieku 3 – 6 lat.
- W Przedszkolu realizowane jest roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
- Siedziba Przedszkola znajduje się przy ul. Dwa Światy 4, Bielany Wrocławskie.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest pani Izabela Michalak “J. M.”
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląskie Kuratorium Oświaty.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Plac Powstańców Warszawy 1
50-951 Wrocław
Ustalona nazwa używana jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu: Przedszkole Niepubliczne „Złote Krople”.
§ 2. Przedszkole działa na podstawie:
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami
- ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59)
- niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Przedszkola
§ 3. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania Przedszkolnego, a także ustawy Prawo Oświatowe.
§ 4. Cele Przedszkola to:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, niezbędnych w relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
- zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się – poprzez muzykę, małe formy teatralne, warsztaty filmowe oraz sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 5.1. W Przedszkolu prowadzi się i dokumentuje obserwacje pedagogiczne w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, w szczególności analizę gotowości dziecka (6-letniego) do podjęcia nauki w szkole tzw. diagnozę Przedszkolną.
Przedszkole prowadzi stałą współpracę ze specjalistycznymi poradniami w tym Centrum Terapii Pedagogicznej w celu diagnozowania i szybkiego wykrywania dysfunkcji wśród dzieci.
Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor przedszkola, na wniosek rodzica oraz za zgodą Organu Prowadzącego, powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole zastrzega możliwość nieprzyjęcia wniosku rodzica o realizację zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w przypadku braku wykwalifikowanej kadry lub ze względu na możliwości lokalowe.
§ 5.2. W Przedszkolu realizowane jest doradztwo zawodowe w formie preorientacji zawodowej, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. Przedszkole realizuje je w formie zaplanowanych i systematycznych działań, mających na celu wspieranie dzieci w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Preorientacja zawodowa jest realizowana na zajęciach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego i odbywa się w ramach wizyt zawodoznawczych, które mają na celu poznanie przez dzieci środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, czy w placówce.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 1675).
§ 6.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- Zajęć rozwijających uzdolnienia;
- Zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
- Zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- Porad i konsultacji.
Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą działania wychowawcze, a w szczególności pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej:
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Przedszkolu zorganizowana jest w następujących formach:
- współpraca z psychologiem i logopedą,
- zajęcia specjalistyczne korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, grafomotoryczne i sensoryczne oraz inne o charakterze terapeutycznym,
- praca indywidualna wychowawcy z dzieckiem,
- porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców i nauczycieli,
- zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna może być udzielana na wniosek:
- rodziców,
- nauczyciela,
- psychologa,
- Przedszkole organizuje zajęcia logopedyczne dla wychowanków z zaburzeniami mowy. Do zadań logopedy w szczególności należy:
- diagnoza wad mowy,
- prowadzenie pracy indywidualnej z dzieckiem w celu korekty stwierdzonych wad mowy,
- współpraca z rodzicami i nauczycielami w celu kontynuacji ćwiczeń;
- kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę;
- prowadzenie instruktażu logopedycznego dla nauczycieli wspomagającego harmonijny rozwój mowy we wszystkich grupach wiekowych;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami.
- Nauczyciel dokumentuje indywidualną ocenę postępów dziecka, wnioski do dalszej pracy i zadania do współpracy z rodzicami.
- Przedszkole wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
- Przedszkole umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości religijnej u wychowanków, zgodnie z wolą rodziców, na podstawie Dz. U. nr 67 poz.753, Rozporządzenie MEN z dnia 30 czerwca 1999 r.:
- Przedszkole organizuje raz w tygodniu, w ramach planu zajęć naukę religii,
- nauczanie religii organizuje się dla dzieci, których rodzice wyrazili zgodę na piśmie,
- dzieci nieuczęszczające na lekcje religii pozostają pod opieką nauczyciela.
§ 7. 1. Przedszkole realizuje zadania w ramach czterech obszarów działalności edukacyjnej:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka.
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
§ 8.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem jest dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu jest elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej.
ROZDZIAŁ III
Organy Przedszkola
§ 9. Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna
§ 10. Dyrektor Przedszkola Do kompetencji dyrektora Przedszkola należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną Przedszkola.
- Reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz.
- Dokonywanie zmian w statucie Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Przedszkolu.
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli w zakresie:
- organizowania procesu edukacyjnego,
- planowania i dokumentowania pracy edukacyjnej i zajęć dodatkowych,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznej i diagnozy Przedszkolnej,
- wyboru programu wychowania Przedszkolnego.
- Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy.
- Kierowanie, jako przewodniczący, pracami Rady Pedagogicznej, realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji, jak również wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa oświatowego.
- Decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych.
- Współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz instytucjami i placówkami oświatowymi, kulturalnymi i edukacyjnymi, a także instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola.
- Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji Przedszkola.
- Prowadzenie naboru, przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami.
- Kierowanie i zarządzanie Przedszkolem oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych pracownikom Przedszkola.
- Delegowanie uprawnień w przypadku nieobecności dyrektora, z wyłączeniem spraw finansowych i kadrowych.
§ 11. Rada Pedagogiczna Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- opracowanie i zatwierdzenie Regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola,
- planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczej,
- wnioskowanie do dyrektora o dokonanie zmian w niniejszym statucie.
- Rada pedagogiczna może realizować programy autorskie i wprowadzać innowacje pedagogiczne oraz eksperymenty.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.
§ 12. Organy Przedszkola współdziałają ze sobą, wzajemnie wymieniając informacje. Mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w statucie Przedszkola.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Przedszkola
§ 13.
- Placówka zorganizowana jest w przestronnym, parterowym budynku, podzielonym na dwa skrzydła z przeznaczeniem odpowiednio: dla grup młodszych i starszych.
- Każda sala posiada bezpośrednie wejście do wewnętrznego ogrodu.
- Do realizacji celów statutowych placówka posiada:
- cztery sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych,
- salę gimnastyczną,
- toalety dla dzieci w każdej sali,
- szatnie dla dzieci,
- pokój medyczny,
- kuchnię i zaplecze kuchenne,
- pomieszczenia administracyjne,
- pomieszczenia socjalne,
- dwa place zabaw wyposażone w certyfikowany sprzęt przeznaczone oddzielnie dla grupy młodszej i starszej.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola są grupy Przedszkolne złożone z dzieci podzielonych ze względu na wiek.
- Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych, dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki.
- W okresie wakacyjnym, a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup Przedszkolnych.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne wycieczki i zajęcia plenerowe. Organizację i program dostosowuje do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Obiekt ma zainstalowany monitoring zewnętrzny oraz wewnętrzny:
- Zapewnia bezpieczeństwo i ochronę dóbr placówki i pracowników.
- Nagrania mogą zostać wykorzystane do współpracy z rodzicami – tylko za zgodą nauczyciela, do wyjaśnienia powstałych kwestii spornych.
§14.
- Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, od poniedziałku do piątku w dni robocze, z wyjątkiem dwutygodniowej przerwy wakacyjnej oraz dni wolnych uzgodnionych z organem prowadzącym. Do końca września dyrektor powinien zawiadomić Rodziców / Opiekunów o dniach wolnych z zastrzeżeniem, że tych dni nie będzie więcej niż 4. Za dni wolne uzgodnione z organem prowadzącym nie przysługuje zwrot części czesnego.
- W uzasadnionych przypadkach coroczna przerwa wakacyjna może zostać wydłużona – w przypadku wystąpienia awarii, czy przedłużających się prac technologicznych i konserwacyjnych w Przedszkolu.
§ 15.
- Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno- wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi:
- 15–20 minut dla dzieci 3; 4-letnich,
- 5–30 minut dla dzieci 5; 6-letnich.
- Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w poszczególnych grupach Przedszkolnych prowadzona jest przede wszystkim w oparciu o podstawę programową wychowania Przedszkolnego, a także dopuszczone do użytku przez dyrektora Przedszkola programy wychowania Przedszkolnego. Przedszkole może prowadzić również działalność innowacyjną obejmującą wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całe Przedszkole lub grupę.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania Przedszkolnego odbywa się:
- nie krócej niż 5 godzin dziennie,
- od poniedziałku do piątku,
- w godzinach od 7.00 do 17.00,
- przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
§ 16.
- Przedszkole zapewnia dzieciom zapisanym możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w placówce, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor Przedszkola.
- Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych.
- Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalnooświatowymi, w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
- Dodatkowa oferta opiekuńcza, edukacyjna, wychowawcza i rekreacyjna Przedszkola skierowana jest do dzieci zarówno zapisanych do grup Przedszkolnych na rok szkolny, jak i również spoza placówki oraz do ich rodziców.
- Realizacja dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców może być organizowane w czasie pracy Przedszkola, a także w dni wolne od pracy, według zapotrzebowania środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych Przedszkola.
§ 17.
- Przedszkole może współpracować z instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych, oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
- Przedszkole może współpracować z instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.
§ 18. Wszystkie dzieci zapisane do Przedszkola korzystają z czterech posiłków dziennie: śniadanie, zupa, II danie obiadowe i podwieczorek.
§ 19. Codzienną organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora Przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 20.
- Dyrektor zatrudnia w Przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i na podstawie przepisów Kodeksu Pracy w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno-prawną.
- Czas pracy nauczyciela jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych, który ustala dyrektor w umowie o pracę. Dyrektor też określa wynagrodzenie nauczycieli.
- Prawa i obowiązki, a także zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
§ 21.
- Dyrektor przedszkola powierza pracę w grupie opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy grupy lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
- W grupie najmłodszej zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczyciela.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo – dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel prowadził pracę w grupie przez cały cykl edukacyjny dzieci.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zatrudnić osobę w trakcie uzupełniania kwalifikacji.
- Obowiązkiem nauczyciela jest:
- znać podstawę programową wychowania Przedszkolnego oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej i na tej podstawie, jak również w oparciu o diagnozę i wybrane programy wychowania Przedszkolnego planować i prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo – dydaktyczną,
- znać aktualny statut Przedszkola,
- prowadzić i dokumentować obserwację pedagogiczną swoich wychowanków, a także prowadzić i dokumentować diagnozę Przedszkolną dzieci 6-letnich zgodnie z obowiązującymi w placówce zasadami,
- opracowywać i realizować w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, indywidualny program wspomagania i korygowani rozwoju każdego dziecka,
- systematycznie i rzetelnie informować rodziców o podejmowanych zadaniach kształcących i wychowawczych, rozwoju dziecka oraz stanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej przez dzieci 6-letnie,
- współpracować z rodzicami (prawnymi opiekunami) w realizacji ich praw i obowiązków określonych w niniejszym statucie,
- systematycznie doskonalić swój warsztat pracy i podnosić jakość świadczonej pracy poprzez stosowanie nowoczesnych, skutecznych i atrakcyjnych dla dzieci form i metod pracy,
- dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w Przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa,
- wykonywać rzetelnie wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora Przedszkola), którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy Przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo do:
- udziału w formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez Przedszkole,
- korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w placówce,
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji,
- oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22.
- Zadania pomocy nauczyciela:
- pomoc dzieciom przy posiłkach,
- pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych,
- opieka w czasie spacerów i wycieczek,
- pomoc przy korzystaniu z toalety,
- udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
- udział w dekorowaniu Przedszkola,
- pomoc w sytuacjach tego wymagających,
- zgłaszanie zwierzchnikom wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu,
- dbałość o kąciki zabaw,
- pomoc w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom na terenie placówki ( w łazience, podczas posiłków oraz zabawy i zajęć obowiązkowych), a także podczas spacerów i wycieczek poza teren Przedszkola,
- wykonywanie innych poleceń dyrektora i nauczyciela prowadzącego.
§ 23.
- Podstawowymi obowiązkami pracowników administracji i obsługi są:
- dbałość o sprawne działanie placówki, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu Przedszkola,
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków Przedszkola,
- rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora Przedszkola), którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy Przedszkola,
- znajomość aktualnego statutu Przedszkola.
- Pracownicy obsługi i administracji mają prawo do:
- udziału w kierowanych do nich szkoleniach organizowanych na terenie Przedszkola,
- proponowania dyrektorowi zmian mających na celu usprawnianie ich pracy i podnoszenie jakości pracy placówki.
§ 24. Pracownicy Przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice (prawni opiekunowie) i wychowankowie Przedszkola
§ 25. Rodzice (prawni opiekunowie)
- Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko, i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to:
- kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
- zajęcia adaptacyjne,
- zajęcia otwarte,
- spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem,
- imprezy i uroczystości Przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci,
- warsztaty dla rodziców,
- pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów, opinii i informacji na obowiązujących drukach zgodnych ze wzorem MEN,
- gazetki informacyjne dla rodziców,
- wycieczki,
- spotkania integracyjne, festyny.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
- znajomości założeń i zadań kształcących i wychowawczych wynikających z realizacji programu wychowania Przedszkolnego w danej grupie,
- uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych oraz stanu gotowości dziecka 6-letniego do podjęcia nauki w szkole,
- wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu Przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Przedszkola,
- wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez Przedszkole oraz realizacji innowacji pedagogicznych,
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości Przedszkola,
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości Przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych,
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
- zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej Przedszkola,
- ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem Przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków,
- wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kształcącej oraz rekreacyjnej Przedszkola.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
- znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu,
- ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju dziecka,
- zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni,
- przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, w godzinach funkcjonowania Przedszkola;
- przyprowadzać do Przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie, potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka,
- wyrazić zgodę na odseparowanie dziecka z objawami chorobowymi od grupy, do czasu przybycia rodziców (prawnych opiekunów),
- informować o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
- na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń,
- terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w Przedszkolu i wybrane zajęcia dodatkowe, zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z dyrektorem Przedszkola,
- respektować uchwały Rady Pedagogicznej,
- zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz dodatkowe przebranie dziecka,
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania Przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej przez dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki,
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników Przedszkola.
§ 26. Wychowankowie
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- Dzieci w wieku 6 lat odbywają w Przedszkolu roczne przygotowanie Przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.) Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej,
- swobody myślenia, sumienia i wyznania, wypowiedzi swoich myśli i uczuć oraz niewiedzy,
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
- zabawy, wypoczynku, czasu wolnego oraz wyboru towarzyszy zabawy,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami, nagradzania wysiłku,
- badania i eksperymentowania,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- codziennego pobytu na powietrzu,
- zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
- akceptacji takim, jaki jest, szacunku, godności i poszanowania tożsamości i własności osobistej,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych, zaniedbania ze strony dorosłych.
- Obowiązki dziecka w Przedszkolu:
- przestrzegania Przedszkolnego kodeksu postępowania,
- stosowania się do przyjętych wewnętrznych umów opracowanych przez dzieci i nauczyciela dotyczących współdziałania i pracy w grupie.
ROZDZIAŁ VII
Zasady rekrutacji, przyjmowania i skreślania dziecka z listy wychowanków
§ 27.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola na rok szkolny, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej o świadczeniu usług dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, zawartej pomiędzy stronami tj. przynajmniej jednym rodzicem (prawnym opiekunem) a organem prowadzącym reprezentowanym przez dyrektora Przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego rodzica (opiekuna prawnego).
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola może nastąpić również w trakcie roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc. O przyjęciu lub odmowie przyjęcia dziecka do Przedszkola decyduje dyrektor.
- Dyrektor może odmówić przyjęcia dziecka do Przedszkola bez uzasadnienia.
- Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 27.1 niniejszego statutu, następuje w przypadkach przewidzianych umową.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków Przedszkola.
§ 28.
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora Przedszkola, w szczególności gdy rodzice (prawni opiekunowie):
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu,
- nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej,
- zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w Przedszkolu,
- nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami) a pracownikami pedagogicznymi Przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
- dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci.
- rodzice lub prawni opiekunowie nie zgadzają się z koncepcją pracy placówki, co uniemożliwia współpracę.
- W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej, o której mowa w § 28.1 niniejszego statutu.
- Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości Przedszkola.
- Od decyzji dyrektora służy rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego Przedszkole.
- Decyzja organu prowadzącego Przedszkole jest ostateczna.
ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania i zasady odpłatności
§ 29. Źródła finansowania
- Działalność Przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji gminy Kobierzyce – proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminę Kobierzyce,
- dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminy ościenne,
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do Przedszkola,
- Przedszkole może korzystać ze wsparcia finansowego i materialnego osób i instytucji,
- innych źródeł takich jak np. środki unijne, festyny.
- Największą część kosztów utrzymania ponoszą rodzice.
- Dotacje uzyskiwane od gminy są przeznaczone na dofinansowanie działań statutowych placówki, wyłącznie na bieżące wydatki Przedszkola.
§ 30. Zasady odpłatności
- Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu składa się z czesnego, opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych oraz opłaty wpisowej.
- Czesne składa się z:
- opłaty stałej – niepodlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu,
- opłaty za wyżywienie – jednakowej dla wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola, podlegającej zwrotowi, w wysokości dziennej stawki żywieniowej licząc od drugiego dnia po zgłoszeniu.
- Miesięczna opłata za pobyt dziecka w Przedszkolu (czesne) ustalana jest przez dyrektora Przedszkola.
- Opłata wpisowego ma charakter jednorazowy i należy uiszczać ją zgodnie z warunkami określonymi umową cywilno-prawną zawarta pomiędzy organem prowadzącym a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia z listy wychowanków – wpisowe nie podlega zwrotowi.
- Opłata za zajęcia z dodatkowej oferty usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych płatna jest najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć.
- Wzrost opłat może nastąpić w związku z:
- podwyżką wynagrodzeń dla nauczycieli,
- podwyżką opłat za lokal i innych wydatków administracyjnych,
- zmiany kwoty dotacji z Urzędu Gminy.
- W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne w wysokości określonej w umowie cywilno-prawnej.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 31.
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Przedszkola.
- Na mocy niniejszego statutu wszystkie organy przedszkola, nauczyciele, pozostali pracownicy przedszkola oraz rodzice w przypadku wprowadzenia stanu epidemicznego zobowiązują się przestrzegać wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku od lat 3.
- Dyrektor Przedszkola na mocy niniejszego statutu zobowiązuje się w formie elektronicznej przy wykorzystaniu wskazanych przez rodziców adresów e-mail informować rodziców o obowiązujących wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego wskazanych w § 31 ust. 2 niniejszego Statutu oraz o ich zmianie.
- Na mocy niniejszego statutu Dyrektor Przedszkola zobowiązuje się nadto przekazać treść wytycznych wskazanych w § 31 ust. 2 niniejszego Statutu pozostałym organom przedszkola, nauczycielom oraz pozostałym pracownikom przedszkola.
- W przypadku wprowadzania przez organy państwowe stanu epidemicznego postanowienia niniejszego statutu tracą moc w zakresie ich sprzeczności z postanowieniami wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku od lat 3.
- W przypadku wprowadzenia przez organy państwowe stanu epidemicznego:
- a) kontakt rodziców z placówką przedszkola odbywać się będzie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość,
- b) rodzice i dziadkowie uczestniczyć będą w przedstawieniach dzieci m.in. z okazji dnia mamy, dnia taty, dnia babci i dziadka przy wykorzystaniu środków komunikowania się na odległość,
- c) godziny otwarcia placówki przedszkola dostosowane zostaną do ww. wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego,
- d) zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z placówki Przedszkola dostosowane zostaną do ww. wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, które to zasady będą bezwzględnie przestrzegane zarówno przez pracowników przedszkola, jak i rodziców. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on zamieszczony na stronie internetowej Przedszkola i udostępniany będzie na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach Przedszkolnych.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Statut może być znowelizowany przez organ prowadzący Przedszkole.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut Przedszkola Niepublicznego „Złote Krople” w Bielanach Wrocławskich z dnia 1 września 2021 r.